CA 4. Film

Ik heb met Lotte de film ´Alleen maar nette mensen´gezien. De titel is dus ´Alleen maar nette mensen’. De regisseur van de film is Lodewijk Crijns. De hoofdrolspelers zijn ,Imanuelle Grives – Rowanda, Geza Weisz – David, Annet Malherbe - Judith, moeder van David, Jeroen Krabbé - Bram, vader van David, Sigrid ten Napel - Naomi, een vriendin van David & Jaap Postma - vader van Naomi. Wij hebben de film bij mij thuis gezien op 2 maart 2013 gezien.

Het verhaal speelde zich af in Amsterdam, om precies te zijn in discotheken en achterbuurt ook in de nette wijk van David maar de buurt van David komt niet zo veel voor in de film. De kleding die werd gedragen was over het algemeen best ordinair als ik naar de vrouwen kijk, de mannen droegen swag kleding. Door de locaties en kleding keuze werd het echt duidelijk in welke buurt en cultuur David zich bevond, de hele film ging over de cultuur van ‘de bruine mensen’. Het verhaal werd over het algemeen chronologisch verteld, alleen de film begint met een flashback verder gaat de film op chronologische wijze verder. Er wordt gezegd dat het een comedy is, alleen wij vinden de film daar niet echt onder vallen, want er waren wel sommige delen die grappig waren maar ze waren van korte duur en kwamen niet vaak voor, als wij zoude kiezen zoude we het onder een ander genre zetten zoals blaxploitation, dit genre is een exploitatiefilm met veel bruine mensen in de hoofdrol. In deze films komen vaak dingen voor zoals: geweld, seks, naaktheid, drugs, angst, vernieling en opstanden. Dit gebeurde ook veel in de film die wij hebben gekeken.

Een kleine samenvatting van de film: David is een rijke Joodse jongen hij wordt na 7 jaar verkering met de perfecte schoondochter verliefd op Rowanda, een bruin meisje met een hele andere cultuur, zijn ouders zijn hier niet blij mee en schoppen hem daarom het huis uit. David gaat steeds meer om met de bruine getto mensen en krijgt hierdoor veel problemen, hierdoor gaat hij vaak vreemd en gaat het niet meer werken tussen hem en Rowanda. Uiteindelijk komt hij toch bij zijn ouders terug en heeft hij een nieuw meisje, ook met een andere cultuur maar dit meisje is hoog opgeleid en werkt bij zijn vader, hierdoor hebben zijn ouders geen problemen met zijn nieuwe liefde en komt alles toch nog goed.

Het doel van de film is om mensen te amuseren, de regisseur heeft de aandacht van het publiek vast gehouden met de vreemde gebeurtenissen in de film.

We hadden verwacht dat de film wel grappiger zou zijn. Vooral de verschillen in cultuur hebben op ons indruk gemaakt.

Recensie: 
Alleen maar nette mensen was een boek dat er om vroeg om verfilmd te worden. En niet alleen omdat honderdduizenden mensen het boek met veel plezier lazen (met wenkbrauwen die af en toe in de lucht schoten), maar omdat het een boek is over het stadsleven van vandaag, over de botsing der culturen en over de dingen die onder onze neus gebeuren, maar waar we geen weet van hebben.

En verder is het een boek met een soundtrack (die we nu eindelijk eens echt kunnen horen) en over uiterlijkheden (en daar is film ook heel geschikt voor).


De eerste keer dat Rowanda (Imanuelle Grives) door het beeld marcheert en het wereldbeeld van David (de uitstekende Géza Weisz) aan gruzelementen gaat, werkt dat heel goed op film, al was het maar omdat hij omver wordt gekegeld door haar fysieke verschijning – waar Grives in korte tijd vijftien kilo voor moest aankomen. Hij ontdekt dat hij op grote zwarte vrouwen valt, maar in hoeverre komt dit gevoel voort uit het diepe verlangen zijn keurige ouders te shockeren?

Alleen maar nette mensen gaat over de cultuurclash in de grote stad, waarbij de verschillen en de vooroordelen nu eens niet omzichtig of politiek correct worden benaderd, maar het toneel op worden gesmeten. Iets wat het boek aanvankelijk op kritiek (en daarmee veel publiciteit) uit de zwarte Surinaamse hoek kwam te staan.

Maar auteur Robert Vuijsje (en regisseur Lodewijk Crijns) schetsen een beeld van een samenleving, waar geen enkele groep zich op zijn gemak voelt bij een andere groep.

David, afkomstig uit een intellectueel-Joods milieu in Amsterdam Zuid, loopt met een Davidster om zijn nek, om niet de hele tijd voor Marokaan of Mocro te worden versleten (running gag in de film). Dat mensen hem dan voor Ajaxfan houden, geeft nog even een venijnige draai aan het portret van de muliticulturele stad.

En als hij, voor het gemak, zijn Surinaamse belagers voor antisemieten uitmaakt, verstaat een van hen de zin 'Anti's (Antillianen) zijn mietjes'. En is het daar natuurlijk helemaal mee eens.

Het milieu van David zelf krijgt er in zijn zogenaamde tolerantie en culturele verlichtheid misschien nog het meest van langs. Jeroen Krabbé en Annet Malherbe maken een fraai komisch nummer van het ouderpaar, met als hoogtepunt (net als in de roman trouwens) een bezoek aan de Bijlmerflat van Rowanda.

Het is niet allemaal even sterk. Sommige scènes blijven in cabaret steken, waardoor de toon niet altijd in balans is. De naargeestige scènes waarin onze vrolijke David terechtkomt – in situaties waar jonge vrouwen zich prostitueren in een soort perverse ruilhandel – hebben niet het gewicht dat ze zouden moeten hebben. En het slot is wat al te krampachtig bedoeld om iedereen vrolijk naar huis te sturen.

Er hangt veel van deze film af. Is er een breed publiek te vinden voor een scherpe, eigentijdse komedie van Nederlandse bodem, die nu eens niet gebaseerd is op een zouteloze thriller? De voortekenen lijken goed: de trailer werkte als een trein – en als we ons niet vergissen, hangt er een opgewonden sfeertje rond Alleen maar nette mensen. Als er nu nog een actiegroep zo vriendelijk zou willen zijn...?

Alleen maar nette mensen
Regie: Lodewijk Crijns
Met:Géza Weisz, Imanuelle Grives, Jeroen Krabbé, Annet Malherbe.
Te zien in Pathé Eindhoven en Helmond en Zien Eindhoven.

Mijn mening: ik vind dat in deze recensie alles overkomt alsof alles wat er in de film voorkomt super grappig is. Ik vind dit hardstikke meevallen, het is echt niet zo dat alles super grappig is, natuurlijk zijn er grappige momenten maar er zijn ook serieuse momenten in de film aanwezig. Ook vind ik dat ze het vertellen alsof bruine mensen het normaal vinden om seks te hebben voor iets anders en dat dat grappig is, ik vond dit helemaal niet grappig, ik vond het erg om dat te zien dus is het geen grapje.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb